Monday, November 8, 2010

Muhasabah jiwa...

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w…semoga kita semua berada dibawah  rahmat dan dan lindunganNYA..amin..

Nabi bersabda :

Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu”
 (riwayat Muslim)

 Hemmmm tgk…tak kira la sape pun orang tu kat dunia ni..apa pun pangkat dia kat atas ‘pentas’ dunia ni...walau secantik dan sehensem mana pun orang tu..ikut la title dan gelaran apa yang dia dapat..semua tu bukan jadi ukuran bila kita di hadapan Allah..

apa yang nk simpulkan rentetan daripada hadis tu..setiap manusia nilainya yang paling utama adalah pada amal perbuatannya..bukan pada paras rupanya..kalau baik tingkah lakunya maka baiklah dia pada pandangan kita.dan begitulah sebaliknya..

emmm..tapi pada pandangan Allah selain daripada tingkah laku dan amalan, nilai yang terpenting ialah pada niat orang yang melakukan seuatu amal perbuatan tu sendiri..maksud niat kat sini adalah tujuan sesuatu perkara dilakukan iaitu sejauh mana ikhlas tu ada dalam hati…sebab...suatu kebaikan yang ada ‘udang di sebalik batu’ tak boleh dianggap sebagai ikhlas….

Haa lawan pada sifat ikhlas ni pulak ialah riya’…riya’ didefinisikan sebagai membuat satu kebaikan tu dengan tujuan (niat) untuk menunjuk-nunjuk..(mengampu @ bodek lebih dan lain-lain)..

Seorang yang ikhlas dalam kerjanya bereri dia tak kan melaksanakan kerja yg diamanahkan tu sekadar ‘melepaskan batuk di tangga’…ATAU…bukan semata-mata kerana upah yang dia dapat…TAPI….dia anggap kerja yang dia buat tu sebagai ibadah…

Kerja dengan niat yang ikhlas akan meningkatkan produktiviti dan kerja-kerja yang dihasilkan tu bermutu…jadi…apabila kita menelusuri denai-denai kehidupan seharian…adakah kita tergolong dalam kalangan orang yg ikhlas??(terpulang pada diri masing-masing nk jawab)...moga-moga kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang ikhlas dalam melakukan suatu kebaikan..amin ya rabb..


*renungan buat diri ini dan kita semua...semoga mendapat ganjaran yang besar dan peroleh kejayaan di dunia dan di akhirat sana..aminn..

2 comments: