Wednesday, August 11, 2010

Lambaian Ramadhan.....

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Mengasihani....


Ramadan datang lagi....adakah kita semua sudah bersedia dengan kedatangannya? tepuk dada tanya iman.... sy percaya masih ramai lg yg tidak bersedia dengan  kedatangan Ramadhan yg mulia ini... namun begitu, kehadiran bulan yg penuh kenikmatan dan keberkatan  ini dapat mengubah diri kita menjadi seorang khalifah Allah yg berguna di dunia yg sementara ini. Apabila berbicara tentang puasa terutamanya di bulan Ramadhan yg mulia ini, tiba-tiba terasa  nk berceloteh dan berkongsi ilmu bersama sahabat-sahabat tentang salah satu cabang rukun Islam ni.


Menurut hadis Nabi yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a :" aku mendengar Rasulullah SAW berkenaan Ramadhan : sesiapa yg berpuasa pada bulan Ramadhan disertai dengan keimanan dan dan keikhlasan maka akan diampunkan dosa-dosa yg telah lalu."....sabda Nabi lg dalam hadis yg lain "jika umat  manusia itu mengetahui akan kelebihan yg terdapat dalam bulan ini(Ramadhan)..nescaya umat ku berkeinginan supaya menjadikan sepanjang tahun itu sebagai bulan ramadhan. Dua hadis di atas telah jelas membuktikan bahawa, bulan ramadhan merupakan satu bulan yg dihamparkan dengan segala nikmat-nikmat yg telah dijanjikan oleh Allah swt untuk hamba-hambaNya yang beriman. Walau bagaimanapun, apa yg dapat diperhatikan dewasa ini, penghayatan Ramadhan  kurang mendapat sambutan. Perkara ini berlaku disebabkan sikap umat Islam itu Sendiri yg mengambil mudah dan "enteng" terhadap salah satu rukun utama Umat Islam.Selain itu, kecenderungan umat Islam masa kini ke arah hiburan yg terlampau sehinggakan mereka lalai dan leka dalam buaian keduniaan yg tidak tahu bilakah ia akan berakhir.


Ganjaran yg besar diberikan kepada hamba Allah yg beriman merupakan satu titik tolak yg sepatutnya direbut oleh umat Islam.Ini adalah kerana setiap perbuatan baik akan di balas dengan ganjaran yg lumayan di sisi Allah. Justeru sedarlah bahawa kedatangan ramadhan ini sememangnya memeberikan 1001 keberkatan kepada kita..

3 comments:

  1. salam ramadhan.

    perkongsian yg bermakna. =)

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan...pkongsian yg bmnfaat..moga kita semua mperoleh manfaat serta kbaikn pd Ramadhan kali ini strusnya trus istiqamah dlm amar ma'aruf nahi mungkar pd bulan2 akn dtg...insyaallah...jzkk~

    ReplyDelete